Οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες, στον απόηχο της οικονομικής κρίσης που κορυφώθηκε το 2009, έχουν μεταβληθεί άρδην.
Αποτέλεσμα αυτής της μεταβολής είναι να πληγούν και να αποσταθεροποιηθούν θέσεις εργασίας και σταδιοδρομίες και η κρίση αυτή να συμβάλλει καθοριστικά στη γέννηση κοινωνικών κινδύνων όπως, ανεργία, ανασφάλεια, αβεβαιότητα και κοινωνικός αποκλεισμός.
Η ανάπτυξη ενός πλαισίου πολιτικών, από την ΕΕ, για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πλήγμα στην οικονομία και την κοινωνία που προκάλεσε η κρίση, ήταν επιβεβλημένη. Πολιτικών, που είχαν και εξακολουθούν να έχουν ως βασικό στόχο και επιδίωξη την ενίσχυση της προσαρμογής και της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών μεθόδων και εργαλείων για τη στήριξη της αγοράς και την καταπολέμηση της ανεργίας. Επί του πλαισίου λοιπόν αυτού, σημαίνοντα υποστηρικτικό ρόλο στην ανάπτυξη και καλλιέργεια δεξιοτήτων καθώς και στην αλλαγή και διαμόρφωση καινοτόμου επαγγελματικής νοοτροπίας, καλείται να διαδραματίσει η συμβουλευτική και ο επαγγελματικός προσανατολισμός.
Η απάντηση στην οικονομικό-κοινωνική πρόκληση
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, σε ψήφισμά του το 2008, παροτρύνει τα κράτη-μέλη της ΕΕ να διευκολύνουν την πρόσβαση τους στον δια βίου Ε.Π. ώστε οι πολίτες να αναπτύξουν δεξιότητες διαχείρισης σταδιοδρομίας (κριτική σκέψη, επικοινωνία στον χώρο εργασίας, σχεδιασμό καριέρας, διαχείριση προϋπολογισμού).
Οι δεξιότητες αυτές υποβοηθούν την προσαρμογή στον χώρο εργασίας ή και στον χώρο μάθησης προτρέποντας τον εργαζόμενο να επικοινωνεί, να διαχειρίζεται τον εαυτό του σε συνθήκες εργασιακής πίεσης και να λύνει προβλήματα με τρόπο αποτελεσματικό και αυτόνομο.
Ακόμη, βελτιώνουν τις επαγγελματικές του επιλογές και προοπτικές και αυξάνουν την παραγωγικότητά του αναπτύσσοντας ικανότητες διαχείρισης της σταδιοδρομίας του, συμβάλλοντας έτσι ουσιαστικά, στην κοινωνική και οικονομική του ανάπτυξη.
-Τι συμβαίνει όμως, σήμερα, στον χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και ειδικά στον τομέα της Κατάρτισης (ΙΕΚ/ΣΑΕΚ) ;
Ο Νόμος που διέπει την λειτουργία της ΕΕΚ, είναι ο ν. 4763/2020 και στο άρθ. 32,§2α (εφαρμογή της οδηγίας της ΕΕ, επί του ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου το 2008) εντάσσει στις Διοικητικές λειτουργίες των Δομών Κατάρτισης, την Συμβουλευτική και τον Ε.Π., ως βασική προϋπόθεση του Κανονισμού λειτουργίας τους.
Από το 2020 έως και σήμερα, το παραπάνω άρθρο του ν. 4763/2020 που αφορά την ίδρυση Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης & Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), είναι ανενεργό, όταν, έχει αποδειχθεί στην πράξη ό,τι όπου -στο παρελθόν- ο Θεσμός του Ε.Π. εφαρμόστηκε (χωρίς ο Δ/ντής να υποχρεώνεται από νόμο) είχε μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα και συνέβαλε στην κοινωνική και επαγγελματική καταξίωση των αποφοίτων σπουδαστών στην αγορά εργασίας.
Είναι, επομένως κοινωνική απαίτηση και προσφέρεται ως απάντηση στην οικονομική πρόκληση, να διευκολύνεται η πρόσβαση όλων των πολιτών στον Δια Βίου Επαγγελματικό Προσανατολισμό προκειμένου να αναπτύσσουν δεξιότητες διαχείρισης της σταδιοδρομίας τους, ικανές και αναγκαίες για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και επ΄ωφελεία της κοινωνίας όπου ζουν και εργάζονται.
Εν τέλει για να ορίζονται, η νομοτέλεια: «για μια καλύτερη ζωή» και η επιδίωξη: «αυτό που έρχεται, να΄ναι καλύτερο απ΄ αυτό που φεύγει», πρέπει – επί τέλους – οι νόμοι που ισχύουν(;), να εφαρμόζονται!
*Εις επίρρωση των παραπάνω και προς επιβεβαίωση της αποτελεσματικότητας και της συμβολής του Ε.Π. στη διασύνδεση των αποφοίτων ΙΕΚ με την αγορά εργασίας, δημοσιεύω Δελτίο Τύπου/ανοικτή επιστολή του ΔΙΕΚ Πρέβεζας προς τους μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης- αρκετά χρόνια πριν τη δημοσίευση του ν.4763/2020- ως δείγμα μιας επικοινωνιακής μεθόδου που εγγυάται την μετάβαση από τις σπουδές στην εργασία, με επιτυχή αποτελέσματα.
ΑΡΚΤΙΚΟΛΕΞΑ
ΕΕ: Ευρωπαϊκή Ένωση
Ε.Π. : Επαγγελματικός Προσανατολισμός
ΔΙΕΚ: Δημόσιο ΙΕΚ
ΣΑΕΚ: Σχολή Ανώτερης Επαγ/κής Κατάρτισης
ΕΕΚ: Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση
Ιωάννης Γ. Αναγνωστάκης
π. Δ/ντής ΔΙΕΚ Πρέβεζας
Μαθηματικός MedA, ΣυΕΠ