Πρωτόγνωρες εικόνες αντικρίζουν όσοι επισκέπτονται την Λευκάδα από την Κυριακή 31 Μαΐου καθώς δεν υπάρχει η πλωτή γέφυρα «Αγία Μαύρα» που συνδέει οδικά το νησί με τη Στερεά Ελλάδα.
Για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού είναι κάτι γνώριμο καθώς αυτό συμβαίνει κάθε 4 χρόνια προκειμένου η γέφυρα να μεταφερθεί στο Πέραμα και να πραγματοποιηθεί η προγραμματισμένη συντήρηση της. Έως τότε, το πλοίο «παντόφλα» ο Τελάμων, θα εξυπηρετεί το πέρασμα των οδηγών όλων των οχημάτων και των πεζών.
Έτσι όπως βλέπετε στις εικόνες και στο βίντεο οι οδηγοί μπαίνουν από την μια πλευρά και βγαίνουν από την άλλη.
Λίγα λόγια για την γέφυρα
Μέχρι το 1986 τα οχήματα μεταφέρονταν από τη μία πλευρά στην άλλη με αλυσιδοκίνητες σχεδίες (τις λεγόμενες “περαταριές”).
Τον Μάρτιο του 1985 το νομαρχιακό συμβούλιο Λευκάδας ενέκρινε την κατασκευή της, με προϋπολογισμό 100.000.000 δραχμές (σε τιμές της εποχής εκείνης).
Η μελέτη / σχεδιασμός της έγινε από Έλληνες τεχνικούς και έγινε προσπάθεια να μην αλλοιώσει το περιβάλλον (βενετσιάνικο κάστρο κ.λπ.).
Η κατασκευή της ανατέθηκε στην ελληνική εταιρία “Ναυπηγεία Ελευσίνας” και ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 1986.
Στη συνέχεια, μεταφέρθηκε στον δίαυλο της Λευκάδας όπου και τοποθετήθηκε, στη θέση “Κάστρο” της Λευκάδας.
Στις 4 Οκτωβρίου 1986, παραδόθηκε στην κυκλοφορία.
Το βάρος της γέφυρας είναι 390 τόνοι.
Έχει συνολικό μήκος 71,008 μ.
Το κυρίως τμήμα του σκάφους είναι μήκους 50,028 μ. και οι δύο καταπέλτες έχουν μήκος 10,490 μ. ο καθένας.
Έχει βύθισμα 1 μ.
Διαθέτει οδόστρωμα πλάτους 9 μ. και το πλάτος, μαζί με τα πεζοδρόμια είναι στο σύνολό του 11,39 μέτρα.
Η γέφυρα μπορεί να δεχτεί βάρος οχημάτων μέχρι 60 τόνους.
Από τα 70 μ. του μήκους της, τα 50 μ. αποτελούν το μεσαίο τμήμα της, ενώ οι δύο καταπέλτες έχουν μήκος 10 μ. ο καθένας.
Το όλο έργο κόστισε τελικά 180.000.000 δραχμές (σε τιμές της εποχής εκείνης) μαζί με τα απαραίτητα λιμενικά έργα που εκτελέστηκαν στην περιοχή.
Για τη διέλευση μεγάλων πλοίων η γέφυρα περιστρέφεται (χάρη στο ειδικό προωστήριο σύστημα που διαθέτει), ενώ για τη διέλευση μικρών πλοίων σηκώνονται οι δύο καταπέλτες (με υδραυλικό μηχανισμό), οι οποίοι απέχουν 2 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας.
Αυτό επιτρέπει σε πολύ μικρά σκάφη (με μέγιστα έξαλα τα 2 μ.) να διέρχονται χωρίς καμία διαδικασία.
Στο μέσο της γέφυρας υπάρχει καμπίνα ελέγχου με κονσόλα, όπου ελέγχονται όλα τα συστήματα της γέφυρας.
Οι εντολές για την ενεργοποίηση των μηχανισμών δίνονται με τηλεχειρισμό.
Με την κατασκευή της πλωτής γέφυρας κατέστη δυνατό να διέρχεται δεκαπλάσιος αριθμός οχημάτων (600 ανά ώρα) σε σχέση με το παλαιότερο σύστημα (60 ανά ώρα).
Ρεπορτάζ: Μάγδα Τσέγκου