Οι αυξημένες τιμές στα καύσιμα, αλλά και η συνέχιση των υπερπτήσεων στις τιμές των τροφίμων προκαλούν όπως είναι φυσικό έντονη ανησυχία τόσο στους καταναλωτές, όσο και στην κυβέρνηση που βλέπουν μία αρνητική κατάσταση να ανακυκλώνεται και να διατηρείται παρά τις εκτιμήσεις ότι θα αρχίσει να φθίνει νωρίτερα από το φθινόπωρο.
Οι μέχρι σήμερα εκτιμήσεις δείχνουν ότι το κλίμα ακρίβειας στην αγορά δεν πρόκειται να αναχαιτιστεί άμεσα, δημιουργώντας ένα τοξικό κοκτέιλ που ροκανίζει τα εισοδήματα των καταναλωτών και πληγώνει την οικονομία. Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι τιμές των καυσίμων, που μετά από μία μακρά περίοδο σχετικής ηρεμίας, βρίσκονται πλέον ξανά σε ανοδική τροχιά και η βενζίνη όλα δείχνουν ότι θα εδραιωθεί στην περιοχή των 2 ευρώ το λίτρο.
Ήδη πολλοί καταναλωτές θα κάνουν 15Αύγουστο με την τιμής της βενζίνης πάνω από αυτό το ίδιο, με τις προβλέψεις κάθε άλλο παρά καθησυχαστικές να είναι. Είναι μάλλον δυσοίωνες και δείχνουν ότι σύντομα θα τις δούμε και υψηλότερα επίπεδα τιμών.
Όσοι έφυγαν από τα αστικά κέντρα, είτε για διακοπές είτε για ολιγοήμερες αποδράσεις, θα δουν τους προϋπολογισμούς τους να ξεφεύγουν λόγω των υψηλών τιμών στα καύσιμα. Αν μάλιστα στο υψηλό κόστος μετακινήσεων συνυπολογίσει κάποιες και τις τιμές των διοδίων που είναι σε υψηλά επίπεδα, κάνουν ένα μικρό ταξίδι για πολλούς πολίτες να γίνεται απλησίαστο, αλλά όπως φαίνεται και από τα στοιχεία οι Έλληνες βρίσκουν λύσεις προκειμένου να μην κάνουν εκπτώσεις ή να μην κάνουν μεγάλες εκπτώσεις στις παραδοσιακές τους καλοκαιρινές διακοπές.
Όπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του του υπουργείου Ανάπτυξης, που αναφέρονται στις 10 Αυγούστου, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,956 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 1,725 ευρώ.
Ειδικά το τελευταίο έχει σημειώσει συγκριτικά μεγαλύτερη άνοδο καθιστώντας τις μεταφορές και το γέμισμα για ΙΧ που κινούνται με diesel ακόμη ακριβότερα.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) ανακοίνωσε αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, οι οποίες αναμένεται να περάσουν σε κάποιο βαθμό και στην αντλία. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές θα προσεγγίσουν τα 2 ευρώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και θα ξεπεράσουν τα 2,2 σε νησιωτικούς τουριστικούς προορισμούς.
H Ελλάδα παραμένει στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη, κάτι που οφείλεται στην υψηλότερη φορολόγηση σε σχέση με άλλα κράτη. Το GlobalPetrolPrices κατατάσσει τη χώρα μας στην έβδομη θέση ακολουθώντας το Χόνγκ Κόνγκ, την Ισλανδία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, το Μονακό και τη Δανία. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Έλληνες οδηγοί καλούνται να κάνουν προσεκτική έρευνα αγοράς προκειμένου να συγκρατήσουν τον προϋπολογισμό των διακοπών.
Πάντως είναι σίγουρο ότι οι καταναλωτές – οδηγοί θα πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς προτού γεμίσουν και να δείχνουν προτίμηση σε πρατήρια που γνωρίζουν και εμπιστεύονται. Οι πολύ χαμηλές τιμές δεν αποτελούν απαραίτητα το βασικό κριτήριο επιλογής καθώς μπορεί να αποτελούν ένδειξη για νοθευμένα καύσιμα.
Επίσης να σημειωθεί, ότι ανοδικές τάσεις υπάρχουν και στο φυσικό αέριο. Συγκεκριμένα στο Χρηματιστήριο της Ολλανδίας, το φυσικό αέριο κατέγραψε την Τετάρτη «άλμα» έως και 40% την Τετάρτη. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αναφοράς ξεπέρασαν επίσης για λίγο τα 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα για πρώτη φορά από τον Ιούνιο, αν και εξακολουθούν να είναι μειωμένα περισσότερο από 80% από τα πρωτοφανή επίπεδα που σημειώθηκαν τον Αύγουστο του περασμένου έτους. Την Παρασκευή η τιμή του φυσικού αερίου έκλεισε στην περιοχή των 36 ευρώ η μεγαβατώρα.
Οι τελευταίες απεργίες, σύμφωνα με την Goldman Sachs, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τις τιμές στα 50 ευρώ για το υπόλοιπο καλοκαίρι του βόρειου ημισφαιρίου και έως και 97 ευρώ τον χειμώνα.
Όλα προκλήθηκαν από, πιθανές απεργιακές κινητοποιήσεις σε τρεις μεγάλες εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αυστραλία που θα μπορούσαν να διαταράξουν περίπου το 10% των παγκόσμιων εξαγωγών του καυσίμου και να προκαλέσουν νέο σοκ στις τιμές της ενέργειας σε όλη την Ασία και την Ευρώπη.
Πηγή: Newsit.gr