Ένας χρόνος πέρασε ήδη από την έναρξη της Πανδημίας. Αντίμετρα αυτής τουλάχιστον στον χώρο της εκπαίδευσης ,αποτέλεσαν η τηλεκπαίδευση και τα ανοιχτά παράθυρα. Για μια ακόμη φορά το Υπουργείο Παιδείας κρίθηκε μετεξεταστέο ,αφού οι προτάσεις τόσο των Συλλόγων Γονέων ,όσο και των εκπαιδευτικών σωματείων δεν εισακούστηκαν .Προτιμήθηκαν οι μάσκες αλεξίπτωτα και τα παγουρίνο κι όλοι γίναμε μάρτυρες αμπελοφιλοσοφιών από αναλώσιμους «καθηγητές» τύπου Μαγιορκίνη που με θράσος εκστόμισε το περιβόητο απόφθεγμα επιστημονικότητας κι απαράμιλλης σοφίας : «στους 15 μαθητές ο ιός κολλάει στους 25 όχι».
Πριν λίγες μέρες ,μετά από τις εκκλήσεις και την πίεση που ασκήθηκε για περίπου ένα χρόνο ,η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως ,έβγαλε από τα συρτάρια της ,όπως με ειρωνικό τρόπο δήλωνε ,τη σύμβαση με την εταιρία Cisco που αφορούσε την παροχή υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης για την κάλυψη των αναγκών τηλε-εκπαίδευσης. Αυτό που γίνεται αντιληπτό με μια απλή ανάγνωση των 172 σελίδων της σύμβασης ,είναι ότι η κ. Κεραμέως συνελήφθη ψευδόμενη κι ότι η ίδια η σύμβαση που ομοιάζει, περισσότερο με ένα ιδιωτικό συμφωνητικό παρά με επίσημο δημόσιο έγγραφο, χρήζει όχι μόνο κοινοβουλευτικού ελέγχου ,αλλά κι εισαγγελικής παρέμβασης.
Πιο συγκεκριμένα:
– Εδώ κι ένα χρόνο η Υπουργός διατείνεται και μάλιστα στις 12/11/2020 κι από το βήμα της Βουλής ,ότι από τη σύμβαση δεν προκύπτει κόστος .Περίτρανα όμως αποδεικνύεται ότι για την κ. Κεραμέως το δωρεάν ισοδυναμεί με 2 εκατομμύρια € για την αγορά αδειών Cisco Webex for Education κι αυτό αφορά την περίοδο μέχρι τον Ιανουάριο του 2021 .Στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα, κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας (αρθ, 2 του Ν.3861/2010) κι ενώ είναι υποχρεωτική η ανάρτηση στο διαδίκτυο πράξεων αποδοχής δωρεών από το Δημόσιο, καθώς φυσικά και των εκάστοτε συμβάσεων, αυτό ουδέποτε συνέβη.
– Στη σύμβαση του υπουργείου Παιδείας με τη Cisco , ειδικότερα στην ενότητα 8 (σελ.109), παραβιάζονται βασικές αρχές και προβλέψεις του σχετικού νομοθετικού πλαισίου που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία GDPR, που αφορά τα προσωπικά δεδομένα. Το υπουργείο Παιδείας παραχωρεί την άδεια χρήσης κι επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων 1,5 εκατομμύριου φυσικών προσώπων ( γονέων ,ανήλικων μαθητών κι εκπαιδευτικών) και μάλιστα χωρίς καμία σχετική ενημέρωσή και συναίνεσή τους. Επί προσθέτως στη συγκεκριμένη περίπτωση η απαιτούμενη από τη νομοθεσία μελέτη εκτίμησης αντικτύπου, συντάχτηκε εκ’ των υστέρων κι ενδεχομένως χωρίς οι συντάκτες της να γνωρίζουν το περιεχόμενο της σύμβασης. Στηρίχτηκαν μάλιστα στη λανθασμένη υπόθεση, ότι “Δεν τηρούνται προσωπικά δεδομένα μαθητών παρά μόνο στην εξαιρετική περίπτωση που αυτοί καταχωρίσουν στην πλατφόρμα το ονοματεπώνυμο και την πραγματική διεύθυνση email τους” . Η υπόθεση όμως αυτή είναι η εσφαλμένη διότι η καταχώρηση των πραγματικών στοιχείων των μαθητών είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση καθώς οι μαθητές οφείλουν να δηλώνουν το ονοματεπώνυμό τους και το μέιλ τους ,τόσο για την καταγραφή των απουσιών όσο και για την αποφυγή εισόδου κακόβουλων χρηστών με ψευδώνυμα στις τάξεις.
– Η εφαρμογή Webex ,για λόγους ταυτοποίησης των συμμετεχόντων καταγράφει την προσωπική διεύθυνση διαδικτυακού πρωτοκόλλου (IP) ,δηλαδή το ίχνος κάθε δραστηριότητάς μας στο ίντερνετ. Όταν αυτά τα δεδομένα συνδυαστούν οδηγούν σε συγκεκριμένα προφίλ συμπεριφοράς από μια πολύ “δύσκολη” κατηγορία υποκειμένων, δηλαδή ανήλικα παιδιά και τις οικογένειές τους. Μια τέτοια βάση δεδομένων ,τα μεταδεδομένα που είναι το πιο σκληρό νόμισμα της ψηφιακής εποχής , έχει ανεκτίμητη αξία για ένα σωρό εταιρίες κι όχι μόνο για αμιγώς εμπορικούς σκοπούς, αφού μέσω αυτών προσδιορίζονται οι συμπεριφορές και οι προτιμήσεις των υποκειμένων, για παράδειγμα η πιστοληπτική ικανότητα μέσω των διαδικτυακών αγορών , το είδος της μουσικής που ακούν, ποια προϊόντα αγοράζουν , ποια είναι η αγαπημένη τους ομάδα, ποιες ιστοσελίδες προτιμούν κ.α. Τέτοιου είδους δεδομένα η Cisco τα χρησιμοποιεί για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα μάλιστα με το αρθ.2 της σύμβασης η Cisco ,υποχρεούται να διαγράψει μόνο τα δεδομένα που αντλεί από το Υπουργείο κι όχι κατευθείαν από τα υποκείμενα.
Το υπουργείο Παιδείας με τις επιλογές του κατάφερε να μιλάμε όχι για χαμένη χρονιά αλλά για χαμένη γενιά! Αναμένουμε την άμεση παρέμβαση των συναρμόδιων φορέων στην υπόθεση και διεκδικούμε :
– Νομικό έλεγχο των ενεργειών της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ
– Άμεση διακοπή της συνεργασίας με καταγγελία της σύμβασης που έχουν συνυπογράψει τα δύο μέρη.
– Αναβάθμιση του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου ,ώστε τόσο η ασύγχρονη ,όσο κι η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση να παρέχεται αποκλειστικά από δημόσια πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης .
– Ικανοποίηση των αιτημάτων της σχολικής κοινότητας ώστε να ανοίξουν και να λειτουργήσουν με ασφάλεια τα σχολεία.
– Επιπλέον χρηματοδότηση στις Σχολικές Επιτροπές για αγορά του αναγκαίου εξοπλισμού ηλεκτρονικών μέσων σε όλα τα σχολεία για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Η Διοικούσα Επιτροπή